تندروها گمان میکنند وجود افکار گوناگون باعث انحطاط جامعه و از بین رفتن ارزشها میشود. هرچه از دوران جنگ میگذرد، نمود بیرونی این موضوع بیشتر آشکار میشود. این جریان سیاسی که به تندروی شهرت دارد، گویا دوباره به تنظیمات قبلی خود یعنی خالصسازی بازگشته است.

به گزارش توسعه گستر از خبرآنلاین؛ «آن زن باغیرت کمحجاب چرا فقط این ۱۲ روز روی صحنهی تلویزیون ما باشد؟ چرا همهی ۳۶۵ روز، حتی روزهایی که نقد دارد و قانون حجاب مجلس را نمیپسندد، نباشد و نظر مخالفش را نگوید؟ صدای آن خواننده وطندوستی که در خاک دشمن زندگی کرد اما وطن نفروخت، چرا همیشه پخش نشود؟ آن مجری همیشه منتقد، حالا که غیرت و موقعیتشناسیاش را نشان داد، چرا در رسانه ملی، این سرمایه ملی ما، جایی نداشته باشد؟» این چند خط بخشی از یادداشت رئیس سازمان اوج نزدیک به سپاه پاسداران است که پس از جنگ ۱۲روزه ایران و اسرائیل در روزنامه اصولگرای فرهیختگان منتشر شد؛ زمانی که به نظر میرسید جنگ با دشمن خارجی باعث شده اختلافات داخلی کنار گذاشته شود و شعارهای ملیگرایانه در دستور کار جریانهای سیاسی قرار گیرد.
در زمان جنگ، آواز «ایران» معین، خواننده ساکن لسآنجلس، از صداوسیما پخش شد و مجری یک برنامه تلویزیونی میگفت وقتی پای تجاوز دشمن در میان است، آخوند و غیرآخوند، بیحجاب و باحجاب، اصلاحطلب و اصولگرا، ارزشی و غیرارزشی نداریم؛ ما همه یک وطن داریم و آن هم ایران است. در شهرداری تهران مضامینی مثل «یک پرچم، یک ملت» دیده میشد. یکماه بعد نیز در بنرهایی به مناسبت روز خبرنگار، این روز به «برخی» روزنامهنگاران تبریک گفته شد.
انگار تجدیدنظرهایی درباره جامعه در راه است …
علاوه بر این مانورهای تبلیغاتی، سخنان مسئولان تصمیمگیر کشور نیز بهگونهای بود که به نظر میرسید در حکمرانی اجتماعی، تجدیدنظرهایی در راه است. علیاکبر ولایتی، مشاور رهبری، در شبکه اجتماعی ایکس خواستار برخی تغییرات اجتماعی شد و نوشت: «حفظ انسجام ملی مورد تأکید مقام معظم رهبری میتواند شامل تغییر برخی رویکردهای اجتماعی حاکمیت و محور قرار دادن رضایت مردم شود، بهگونهای که برای آنها ملموس باشد. مردم خود را اثبات کردند و اکنون نوبت مسئولین است. شیوههای منقضیشده دیگر پاسخگوی جامعه پس از جنگ نخواهد بود.»


